![]() |
E-mail: |
![]() |
793-027-979 |
![]() |
530-533-503 |
![]() |
534-533-800 |
![]() |
Sklep czynny: |
Dla osób, które rozpoczynają swoją przygodę z silnikami elektrycznymi przygotowaliśmy krótki poradnik związany z doborem sprzętu. Postaramy się przedstawić podstawowe kryteria jakimi należy się kierować aby zakupiony zestaw (silnik elektryczny, akumulator oraz ładowarka) sprawdzał się jak najlepiej. Zapraszamy do krótkiej lektury.
SILNIK ELEKTRYCZNY
Najważniejsze rzeczy przy doborze silnika to określenie:
jaką jednostką będziemy pływać (łódka/ponton);
na jak dużych zbiornikach będzie używany;
jaką kwotę chcemy przeznaczyć na zakup.
Dobierając silnik należy wziąć pod uwagę jednostkę jaką będziemy się poruszać po wodzie. Głównym kryterium będzie rodzaj jednostki pływającej oraz jej długość. Jeżeli silnik dobieramy do łódki kierujemy się następującą zasadą:
długość łódki ≤ 3m -> uciąg silnika min. 30Lbs
długość łódki ≤ 4m -> uciąg silnika min. 40Lbs
długość łódki ≤ 5m -> uciąg silnika min. 50Lbs
długość łódki ≥ 5m -> uciąg silnika > 50Lbs
W przypadku pontonów należy wybierać silnik analogicznie jak wyżej, lecz o uciągu przynajmniej o jeden poziom wyższy. Np. jeśli posiadamy ponton o długości ≤ 4m wybieramy silnik o uciągu min. 50Lbs.
Kolejne kryterium to rodzaj i wielkość zbiornika. Najłagodniejsze warunki będą panowały na niewielkich jeziorach. Dlatego kierując się tym kryterium silnik z przeznaczeniem na niewielkie jezioro będzie mógł mieć mniejszy uciąg niż ten z przeznaczeniem na te większe, czy na spokojne rzeki.
Kolejne kryterium to cena. Ilość dostępnych silników na rynku jest tak duża, że można wybrać wersję ekonomiczną i do tego dobrą jakościowo lub sięgnąć po silniki z wyższej półki cenowej. Wszystko zależy od tego ile pieniędzy będziemy chcieli przeznaczyć na zakup silnika.
Jeśli mamy już wybrany silnik to czas na dobór odpowiedniego akumulatora. Przy jego wyborze należy kierować się tym, jaki silnik posiadamy (chcemy posiadać), jakie chcemy mieć osiągi, jaki maksymalny ciężar może mieć akumulator do silnika elektrycznego oraz oczywiście ile chcemy na to przeznaczyć pieniędzy.
Aby akumulator jak najdłużej zachowywał swoje nominalne parametry nie należy go rozładowywać głębiej niż do poziomu 50%. Może się jednak zdarzyć, że podczas pływania akumulator zostanie głębiej rozładowany. Producenci silników elektrycznych zalecają zakup akumulatorów żelowych do głębokich rozładowań (DEEP CYCLE). Są to akumulatory, które w porównaniu do akumulatorów żelowych (GEL) czy akumulatorów wykonanych w technologii AGM, najlepiej znoszą głębokie rozładowania.
Wybierając typ akumulatora (AGM, GEL, AGM DC, GEL DC) należy wziąć pod uwagę to, jak często akumulator będzie użytkowany. Jeżeli będziemy pływać sporadycznie możemy pokusić się o zakup akumulatora AGM czy akumulatora żelowego. Przy częstym użytkowaniu należałoby wybierać spośród akumulatorów AGM Deep Cycle oraz GEL Deep Cycle.
Na naszą decyzję o wyborze odpowiedniego akumulatora ma również wpływ to jaki silnik posiadamy/będziemy posiadać. Zakładamy, że do silnika o uciągu 30Lbs należy wybrać akumulator o pojemności ≥ 60Ah, do silnika 40Lbs akumulator o pojemności min 80Ah, analogicznie do silnika 50Lbs akumulator min 100Ah.
Zastosowanie akumulatora o pojemności większej niż zalecana minimalna do danego silnika, przełoży się na zwiększenie osiągów pływania, wydłużony czas pracy.
Należy jednak zauważyć, że im większa pojemność akumulatora, tym większa jego waga. Przykładowo akumulator żelowy o pojemności 60Ah waży ok 18 kg, akumulator 100Ah ok 28kg. Waga akumulatora jest częstym ograniczeniem dla naszych Klientów. Przeniesienie jednego akumulatora o wadze ok 30kg będzie sprawiało większe trudności niż np przeniesienie dwóch mniejszych. Zalecamy wtedy zakup dwóch mniejszych akumulatorów (mniejsza pojemność i waga) i połączenie ich równolegle. Zyskujemy wtedy łatwość w transporcie, a połączenie równoległe powoduje podwojenie pojemności akumulatorów. Przykładowo można zakupić jeden akumulator o pojemności 100Ah i wadze 28 kg, lub można zakupić dwa akumulatory o pojemności 50Ah (waga każdego ok 16 kg), które po połączeniu równoległym dadzą nam również pojemność 100Ah.
Na decyzję o wyborze odpowiedniego akumulatora ma również jego cena. Nieco droższym rozwiązaniem w porównaniu do akumulatorów żelowych jest wybór akumulatora litowego. Zyskujemy wówczas znaczne zwiększenie wydajności (akumulator litowy 3S 115Ah przy zasilaniu silnika elektrycznego odpowiada baterii 12V żelowej o pojemności 160Ah) przy niewielkiej wadze akumulatora (7 kg – akumulator 3S 115Ah)
ŁADOWARKA
Wybierając ładowarkę do akumulatora pierwsze kryterium to dobranie ładowarki odpowiedniej do rodzaju akumulatora (kwasowy, żelowy, litowy), kolejne to odpowiedni prąd ładowania. Zakłada się optymalny prąd ładowania to 10% pojemności akumulatora ± 20%. Przykładowo, jeśli posiadamy akumulator żelowy 100Ah, należy wybrać ładowarkę do akumulatorów żelowych o prądzie ładowania 8-12A. Ładowanie niższym prądem będzie wiązało się z wydłużeniem procesu ładowania, ładowanie zbyt wysokim prądem skróci czas ładowania, lecz może również przyczynić się do skrócenia żywotności akumulatora.
Odpowiednią ładowarkę akumulatorów należy dobrać kierując się parametrami ładowania zapisanymi w karcie katalogowej konkretnego akumulatora.
Powyżej przedstawiliśmy podstawowe kryteria przy doborze silnika, akumulatora oraz ładowarki. Jeśli będą mieli Państwo jakieś wątpliwości zachęcamy do kontaktu z nami. Nasi konsultanci podejdą do każdego zakupu indywidualnie i na pewno pomogą dobrać zestaw, który będzie spełniał Państwa oczekiwania.
Życzymy udanych zakupów!!!
Prześlij nam swój adres e-mail, a my powiadomimy Cię o nowych produktach, najlepszych cenach, promocjach i wyprzedażach.